Home > Fietsen naar Rome > De helden

De helden

2 juli 2011

De allerlaatste dag van deze tocht, met Rome op een steenworp afstand. Ik ben uit mijn ritme, word pas om half 8 wakker en heb geen zin om uit bed te komen. Rome trekt maar het einde van de reis niet. Tijdens het ontbijt vliegen de gesprekken alle kanten uit en ineens is het 10 uur, alsof we vergeten dat we zouden gaan fietsen. Langs de Tiber loopt een fietspad dat ons in twee uur naar het Sint Pietersplein brengt, maar wij kiezen voor de weg met weerstand. Ik had me geen voorstelling van deze laatste dagen gemaakt, en zeker niet van een laatste dag met een berg die alle zweet, alle kracht en alle doorzettingsvermogen van me vraagt. Maar dat kan ie krijgen. Verover me maar, brult Rome achter deze gulzig berg. Ik brul terug. De stad is nu een magneet waar ik naar toe word getrokken. Vandaag gaat het om het arriveren, niet meer om onderweg zijn. Ik laat het landschap voor wat het is. Ik vecht met de berg. Ik vecht met de weg. Alweer de verkeerde weg, nu dender ik met een noodgang veel te lang naar beneden. Dat moet weer omhoog. Zelfs met 3,7 km per uur kan je dus fietsen. Gelukkig houdt Maarten zijn hoofd erbij, trefzeker kiest hij het pad. In Sacrofano vinden we het allermooiste terras van heel Italië. Ik word op slag verliefd op de eigenaar, die me een bord met ham en gekruide ribbetjes voorzet. De jongens eten het met smaak. De eigenaar geeft me een tour door het restaurant en leidt me door de Middeleeuwse kelders, terrassen, trappetjes op en af, hoekjes en kamertjes door, alles in de loop der eeuwen kriskras aan elkaar gebouwd. Op het balkon een fontein uit de tweede eeuw. Over een plank boven het trapgat de vellen pasta. Aan het open vuur in de keuken roostert de kok de ribbetjes. Wat een fenomenale plek. Als we weggaan stopt hij me een tas in de hand, een eigen gebakken koek, want hij vindt me wat te mager. Als Rome niet zou roepen zou ik hier blijven wonen.
Na een laatste klim geeft de berg me dan eindelijk een duwtje in mijn rug. Va bene. Na alles wat achter me ligt hoef ik niets meer te doen, de laatste kilometers gaan vanzelf. Het wordt steeds drukker, auto’s die ongeduldig rijden, billboards, rotzooi. Na een maand in de natuur jaag ik nu over drukke wegen, nog maar 20 kilometer, nog maar 10. In de verte de stad, die eerst nog elke stad zou kunnen zijn, maar met het silhouet van de Sint Pieter echt Rome wordt. Langs bruggen en kerken zeilen we zo het centrum in. Ik voel me glorieus. Om klokke drie fietsen de drie ridders luid bellend naast elkaar het plein op, waar raar genoeg niemand anders dan wij juicht om dit moment. Toezichthouders snellen toe, niet fietsen op het plein. We vragen Amerikanen, Turken, Italianen foto’s van ons te maken, en iedereen wil ook met ons op de foto als ze horen dat we vanaf Nederland zijn komen fietsen. Ineens zijn we toch een beetje de helden die we ons voelen zijn. We fietsen stiekem toch een ererondje, drinken op een terras flessen champagne en eten de koek van Sacrofano. We bellen Rob, die hier ook bij had moeten zijn. Morgen gooi ik voor hem een muntje in de Trevi fontein. We zijn er, midden in de stad, op onze eigen fiets. Dit is euforie. En wat heerlijk om dat zo met mijn fietsbroeders te kunnen vieren. Maarten gaat naar zijn hotel, en ik heb geen zin om weer kilometers terug te rijden naar een camping. Ik wil midden in deze stad zijn. Fietsend slinger ik met Tjeu door de stad waar de eeuwen langs de kant van de weg zijn blijven liggen, het Forum Romanum, het Colloseum. Ik hoef nergens te stoppen, alleen maar langzaam slenterfietsen, kijken en genieten. Deze stad valt niet in slaap. Deze stad blijft warm. Wat een enorme drukte, wat een leven. Rome is subliem na een sublieme tocht er naar toe. Op een trapje bij een fontein spelen twee jongens gitaar. Pas als ik echt mijn ogen niet meer kan open houden fiets ik er op mijn eigen fiets vandaan.

Statistieken:
Fiona Romano – Rome
Afstand: 62,61 km
gemiddelde snelheid: 17 km/u
Maximum snelheid: 52,2 km/u
Fietstijd: 3:40 u
Totale afstand: 2314 km

20110703-162243.jpg

20110703-162311.jpg

20110703-162328.jpg

20110703-162343.jpg

20110703-162400.jpg

  1. 3 juli 2011 om 15:49

    Held! Jullie hebben de champagne en het ererondje meer dan verdiend. Top!

  2. 3 juli 2011 om 17:40

    Goed gedaan! Ik drink van verre een glaasje met je mee.

  3. Roosmarijn
    3 juli 2011 om 17:45

    Sodeju meisje, wat een prestatie. Jullie zien er prachtig en gelukkig uit allemaal, wat een mooie dag! Het lijkt erop dat je nu ook wel naar -pakmbeet- Timboektoe zou kunnen doorfietsen. Mooimooimooi…..

  4. 3 juli 2011 om 18:39

    Ik ben buitengewoon trots op je!

  5. Nelleke
    3 juli 2011 om 19:01

    Gefeliciteerd! Wij maken een diepe buiging!
    Nelleke & Patrick

  6. Baukje
    3 juli 2011 om 19:23

    Fantastisch meis! Wat heerlijk dat je er bent! Ben trots! x

  7. Alice Bosch
    3 juli 2011 om 19:53

    Yesssss!!! De euforie! Heel heel erg van harte gefeliciteerd. En een beetje ben ik het wel eens van de eigenaar van het mooiste terras van Italie…dus even lekker eten en bijtanken hoor! En wat leuk om het zo met z’n drieen te vieren! Super meid!!

  8. Wouter
    3 juli 2011 om 20:26

    Van harte gefeliciteerd. Wat een prachtige reis en wat bijzonder dat je ons hebt laten meegenieten met je prachtige, vaak ontroerende dagelijkse blog.

  9. Janny Westdijk
    3 juli 2011 om 20:58

    Hoi lieve Christien,

    Voor mij ben je ook een held. Geweldig dat je aangekomen bent en bedankt dat je me zo hebt mee laten genieten. Ik zal de stukjes missen die ik met zoveel plezier en dagdromerij las tussen mijn werkzaamheden door. Dank je wel en wellicht tot ziens! Janny

  10. Annette
    4 juli 2011 om 08:33

    WAUW!!! Fantastisch! Gefeliciteerd! Wat een prachtige reis, wat een ervaring!
    xxx Annette

  11. Pauline
    4 juli 2011 om 08:40

    Geweldig!!! Gefeliciteerd!!! Mijn bewondering voor je is groot!! Ik heb vanachter mijn computer heerlijk meegenoten van je prestatie. (wat jammer dat het nu al tot een einde is gekomen) Ik wens je nog een heerlijk(e) tijd(je) in Rome toe.
    Liefs, Pauline

  12. Corrie van der Ven
    4 juli 2011 om 08:49

    Wat een prachtige laatste dag, dat mooie restaurant (die houden we er gewoon in) en die idiote toezichthouders en champagne met z’n drieen… ben benieuwd wat je vandaag gaat doen, met de trein terug? Zaterdag werd er een boek gepresenteerd van een collega van Jilles. Jilles’ eerste reactie was: Christien schrijft beter. Dat gaan we dus met z’n allen missen. In Utrecht ook nog maar even aan de champagne ok? xxx

  13. Alfred Hartoog
    4 juli 2011 om 09:07

    Wow, wat een reis, en wat een verslag.
    Gefeliciteerd Christien, met de geweldige prestatie.
    Petje af!
    En natuurlijk veel plezier gewenst daar, er is zoveel te zien en te bezoeken.

    groetjes,
    Alfred

  14. Ineke
    4 juli 2011 om 10:13

    Gefeliciteerd. Wat een prestatie! Petje af. En wat heb je ons laten mee genieten door middel van je verslag. Ik ga het zeker missen. Geniet nog maar een poosje in Rome.
    groeten, Ineke

  15. 4 juli 2011 om 15:45

    Eén grote inspiratiebron. De reis, de blog, en jijzelf. Met bewondering en verwondering heb ik dankbaar een beetje mee kunnen genieten van jouw fierservaringen.

    Ik ben zelfs dit weekend een dagje op mijn fiets geklommen om te bezien of ik het gevoel van de vrijheid van de fietser kon (her)ontdekken 😉

    Dank voor het delen en geniet van het verdiende heldendom !!

    Divertitevi!,
    John

  16. Annemiek
    4 juli 2011 om 16:45

    wow, wat een uitstraling heb je / jullie op deze foto’s!!!
    heldin!
    trots omarm ik je straks hier
    maar je bent nu nog daar en nu
    geniet volop (overbodig, want als iemand intens geniet, ben jij het wel!!)
    XA

  17. Iris
    4 juli 2011 om 18:54

    Hoera! Wat een tocht en wat een entree! Goed gedaan. Enne kun je voor mij ook een muntje werpen in welk water dan ook?
    Paul

  18. Peter
    4 juli 2011 om 22:25

    En dan ben je er op eens, Rome. Chapeau! Dank voor de geweldig mooie beschrijvingen en reflecties. Ik heb er echt van genoten, zal het dagelijkse leesritueel missen. Wellicht een idee om ook nog even terug te fietsen. Veel plezier nog aldaar!

  19. annelies
    7 juli 2011 om 11:54

    wauw christine, wat een reis. gefeliciteerd!

  20. Bas
    8 juli 2011 om 23:41

    Heb een geweldig uur achter de rug – eindelijk de tijd gevonden om heel geconcentreerd de verslagen over je laatste twee weken bij te lezen. Het is kicken om je reisavontuur maar ook je zieleroerselen te mogen meebeleven. Weinig boeken sluit ik met zo’n voldaan gevoel en tegelijkertijd spijt dat het uit is als ik nu doe met je blog. Dank en R E S P E C T!
    Bas

  21. Kathinka Fortuin
    26 juli 2011 om 10:31

    gaaf,
    het hele verhaal. heerlijk om mee te lezen/leven. Wat een avontuur. Ik ben net terug van vakantie en had de laatste dagen net gemist. Dat heb ik net heerlijk ingehaald. Beter dan een boek… veel beter, echter natuurlijk.
    Dank je wel.
    tot hier,
    dikke zoen,
    kathinka

  22. 25 december 2011 om 20:45

    Christien,
    Je kunt niet alleen goed fietsen, bent niet alleen een enorme doorzetter, maar je kunt ook geweldig schrijven. Het raakt de grenzen van het proza. Op 1e kerstdag 2011 heb ik zitten genieten van je verhaal. In gedachten heb ik helemaal met je meegefietst.

    Ik hoop nog meer fietsverslagen van je te gaan lezen.

    Hartelijke groet,

    Aart Veldhuizen

  23. Jan Evers
    31 januari 2012 om 11:28

    leuk geschreven mooi reisverslag met plezier gelezen.

    met vriendelijke groet,

    Jan Evers

  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie